Här har ni receptet

Det med tunn stil är original, det feta är min variant! :D
Läs det lite med en nypa salt, att baka skall vara lätt och kul!
4½ dl vetemjöl                   2 dl mjöl
1 dl socker                        ½ dl socker
1 tsk bakpulver                  ½ tsk bakpulver (tog aningen mer)
2 tsk vaniljsocker                1 tsk vaniljsocker
200 g smör (eller margarin)  Och så lite lagom med smör
Nån tesked vatten eller två

FYLLNING
1 dl fast hallonsylt              Några pluppar jordgubsssylt

Svårighetsgrad: Medel    ENKEL

Gör så här
Blanda samman mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål.
Skär matfettet i mindre bitar och tillsätt det. Tog faktiskt flytande
Arbeta snabbt samman till en deg, gärna i matberedare.
Om du låter degen vila en liten stund i kylen blir den lättare att hantera.
Forma degen till valnötsstora bollar. Sätt ugnen på 200°C.
(Fast ugen har jag ju lärt er att starta först)
Lägg i muffinsformar på plåtar. Vi hade inga hemma, så provade utan.
Gör en fördjupning i varje kaka och klicka i lite sylt.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt kallna på galler.

 

Blir det krånligt att läsa? Läs bara den feta texten så får du lika goda, grymma
och söta jordgubssgrottor som mig :D

 


Kommentarer
Du heter? Lina

Värst vad liten texten blev :O

Ni får antingen använda er av förstoringsglas eller en liten lupp :D

2009-11-11 @ 21:59:16
URL: http://energetic.blogg.se/
Du heter? Mikael

Pluppar med jordgubbssylt, åh vad gullig du är :D

2009-11-12 @ 07:07:19
Du heter? Lina

haha men man pluppar ju ut den älskling :O :D

2009-11-12 @ 07:26:30
URL: http://energetic.blogg.se/
Du heter? Mikael

Du kan va en plupp :D

2009-11-12 @ 08:20:52
Du heter? MISSEXTRA

Allt bra idag?:)

2009-11-12 @ 11:57:49
URL: http://missextra.se

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara lilla jag som ser den)

URL/Har du en blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0