Chokladbollar - LCHF

Chokladbollarna är gjorda och jag har fått i mig två stycken. Men hjälp vad mättande dom var! Det är ju iofs men jag är så van att man kan knö i sig 3-4 stycken hemmagjorda chokladbollar utan problem. Inte den här gången!
Jag provsmakade på smeten, om man nu kallar den så trots att den inte är lös. Eller det kanske bara är jag som fått för mig att när det är mer rinnande är det smet och när det är fast blir det en deg? Haha, helt ointressant egentligen.
Hur som helst, åt lite under tiden jag gjorde mina chokladbollar och blev mätt på det. Tråkigt tyckte jag så jag kollade på några Glamourama avsnitt så att jag sedan kunde äta två stycken, som dessutom stått i kylen så dom var super smaskiga.
Dock måste jag erkänna att jag hade höga förväntningar! Jag och mina tankar ville nog hoppa över det där med att det faktiskt är LCHF-bollar, alltså lite kolhydrater = knappt nått socker. Så när jag smakade första gången tyckte jag bara det var beskt och faktiskt ganska äckligt. Jag hade väl såklart tankarna på "vanliga" chokladbollar ..
Aningen besviken smakade jag på smeten då den var färdig och bestämde mig för att dom absolut blev godkända och kommer göras fler gånger när suget är för stort.
Till en kopp te blir dom ju helt kanon! :)
Tänkte dela med mig av receptet, har gjort om det till mitt egna även denna gången. Det är lite min grej har jag märkst.
Sedan var jag för lat för att rulla dom i kokos, haha så jag gjorde en egen variant även där. La dom färdiga bollarna på tallriken och strödde över lite kokos istället. Men med tanke på att halva smeten enbart är kokos så saknar man inte det som ska vara på utsidan.
Ni får en tjusig bild på mina fina bollar med, höhö. Är nöjd med fredagskvällen än sålänge. Kram

LCHF Chokladbollar
Ingredienser:
100g Smör
150g Hasselnötter (grovt malda)
Hade i mitt egna mandelmjöl istället
150g Kokos (+ 50g till garnering)
Hade inte riktigt så mycket kokos, lite mer än 2dl
1/2 tsk Vaniljpulver
Vaniljsocker, faktiskt..
50 g 70% mörk blockchoklad eller motsv.
Tog kakao "på en höft" istället
2 msk Vispgrädde
1,5 msk Kallt starkt kaffe


Smälte smöret en aning i micron och blandade i alla torra ingredienser. Till sist hällde jag i grädden och kaffet.



Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara lilla jag som ser den)

URL/Har du en blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0