Stor utmaning för ett sockermonster.

Alltså, det finns inget bra ord till att förklara hur sjukt goda mina cupcakes blev!
Jag tänker helt enkelt låta bilderna tala för sig själva. Men inte ens det räcker. Dom riktigt smälte i munnen.
Citron-frostingen som jag "slängde ihop på en höft" var djävulskt god.
Muffins-receptet hittade jag på Åses blogg men valde att göra en halv sats och lägga till några detaljer, just för att jag ville prova om det verkligen höll måttet och det gjorde det minst sagt. Det ploppade genast upp en massa idéer i min skalle om hur man skulle kunna variera dessa muffins. Först och främst, choklad med chokladfrosting. Rabarber och kardemummamuffins med rabarberfrosting, blåbär, hallon. Ja, ni fattar vinken? MUMS säger jag bara.
Måste bara tillägga en sak. Förklaringen till mitt otroliga bak-sug. Idag hade jag en stor utmaning framför mig på jobbet. Som tur var visste jag om den och kunde förbereda mig mentalt redan igår. Det här låter säkert hur fjantigt som helst i någras öron, förbereda mig mentalt?! Men för en tjej som mig, som tidigare varit ett riktigt socker-monster och som nu verkligen fattat vinken med lågkolhydratskost (jag fuskade ju en hel del tidigare, trots att jag lade om kosten för ett år sedan) så var den här dagen svår. Trodde jag!
Vi tar det ifrån början. Jag jobbade på förskolan idag, för er som hänger med har jag ju mina torsdagar där fortfarande. Idag var det så dags för skolavslutning och även av-tackning av vår rektor och chef, Lena. Detta hade såklart förberetts ordenligt och ALLA föräldrar hade bakat till det hemliga fikat som vi skulle ha på eftermiddagen.
Kanon tänker dom flesta, hjälp tänkte jag!
Men det började inte där. Efter lunchen bjöd köket på chokladpudding med grädde till efterrätt. Rena sockerbomben med andra ord. Jag hade med mig två rutor av den 85% choklade och krossade den över en klick grädde. Perfekt tänkte jag men jag orkade inte ens äta upp. Var ju mätt efter lunchen. Så det där med efterrätt direkt efter maten, det funkar inte riktigt längre.
Så kom då själva avslutningen och till sist fikan. Personalen som hjälpt till att lägga upp alla kakorna uppskattade att det låg närmare 1000 kakor på faten inne i matsalen. "Så ta för er och mingla på", sa min kollega i högtalarna.
Jag tog ett litet varv och mycket riktigt, där låg helt sjukt mycket bakverk. Allt ifrån äpplekaka, silviakaka till kladdkaka och mjuk pepparkaka. Men allt jag kunde se/tänka på var socker. Socker, socker, socker.
Jag vill absolut inte hänga ut människor här men bland alla dessa människor så fanns det en del som absolut inte hade behövt trycka i sig en kaka och verkligen inte ta tre olika sorter på sitt fat och skölja ner tillsammans med blandsaft. Nej, det blev inte ens en liten smakbit för mig. Otroligt stolt över mig själv! För mig var det här en stor grej. Jag kände mig lixom grym!
Så, jag avrundar detta med bilder på mina otroligt goda cupcakes och kan även tillägga att själva muffinsen innehåller 1g kolhydrat per muffins. Helt ok!




Kommentarer
Du heter? Tina

Ser supergoda ut och enligt rykte var dessa muffins de godaste du gjort. Jag som inte är lika duktig på att bara "slänga ihop" undrar: Hur gjorde du frostingen?

2012-06-16 @ 15:47:00

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara lilla jag som ser den)

URL/Har du en blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0