LCHF bröd

Herregud! Ikväll har det hänt supermycket på LCHF-fronten. Det har bakats två olika bröd, det ena står fortfarande i ugnen, ätits hemmagjorda hamburgare till middag, rostats massa frön i en torr stekpanna tillsammans med salt och lite paprikapulver och så skall det göras chokladbollar. Det ni! Vad har ni åstadkommit denna måndagskväll? Haha, nej jag ska inte sitta här och vara kaxig. Tanken var att vi skulle ut och springa också men det blir nog inte så ikväll, så att sådär supermega duktig är jag egentligen inte.
Dom rostade fröna kommer utan tvekan bli mitt nya snacks men även mellanmål. Eftersom det inte innehåller nötter, jag rostade solrosfrön, melonkärnor och pumpafrön, så får jag ha med mig det på jobbet. Som tex då, mellanmål.
Men till en film eller bara för att man är sugen passar dom helt perfekt! Gottigott. Snabbt gick också.
Hamburgerbröden har jag ju bakat flera gånger innan men denna gången provade jag att byta ut en del av pofibern till mandelmjöl, mestadels för att jag inte är så överförtjust i smaken av bara pofiber.
Chokladbollarna har jag också gjort innan men denna gången tänkte jag baka till jobbet. Jag har tänkt länge att jag ska baka dit men det har bara inte blivit av. Så några LCHF-bollar bjuds det på imorgon, hoppas dom gillas! :)

Annars har det inte hänt så mycket mer än att ett helt nytt bröd står i ugnen, ett nytt recept alltså. Ska tydligen vara väldigt gott om man ska tro alla positiva kommentar det fått på lchfrecept. Så om vi inte är allt för mätta sedan ska det provsmakas med en ostskiva på, det är ju nått av det godaste som finns. Nybakat bröd med ost!
Tänkte ge er receptet, det kommer här:

Ingredienser:
200 g (3dl) linfrö
50 g (1dl) sesamfrö
50 g (0,75dl) hasselnötter
50 g (0,75dl) mandel Mandelmjöl
50 g kruska kli, fiberex eller fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor Tillhör inte mina favoriter så jag hoppade över dessa.

Mixa allt till "mjöl"

Blanda sedan ihop:
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso Jag hade ingen keso, tog en extra dl creme fraiche och riven ost istället.
6 ägg


Gör så här
Mixa alla nötter och frön till "mjöl" i till exempel en mixer. Jag använde mandelmjöl så jag mixade aldrig utan blandade samman allting direkt istället.

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper, (jag tog lite solroskärnor på brödet). Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.

1 skiva = ca 1,1g kolhydrat


Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara lilla jag som ser den)

URL/Har du en blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0