Köpenhamn - Nyhavn!

Först, det efterlängtade Köpenhamn-inlägget.
Efter det, antagligen lite senare idag, så kommer det ett vardagsinlägg med uppdatering från de senaste dagarna.
Jag träffade bla hos en sjuksköterska idag som var ltie av en ängel men mer om det senare.
Köpenhamn, fina, underbara och mysiga Köpenhamn! Eller egentligen var det Nyhavn som jag fastnade mest för.
Vi hade så otroligt fint väder på söndagen, då vi hade hela dagen på oss i Köpenhamn och Nyhavn.
Men vi kan ju börja ifrån början, det blir lättast så!
Vi tog X2000 ner till Köpenhamn på lördagmorgonen. Jag vaknade med migrän men det hör inte hit. Så vi struntar i att jag hade sprängande huvudvärk. Jag ar glad ändå!
Jag är lite knasig, alltså utöver det vanliga. Jag älskar nämligen att åka tåg! Eller älskar är kanske att ta i men jag tycker om det väldigt mycket. Det är ett otroligt bra och skönt sätt att färdas på, tycker jag.
Och den här gången var jag extra excited eftersom vi skulle åka 1:a klass både dit och hem. Jag hade aldrig åkt 1:a klass innan förstår ni. Så nu efter att ha gjort det för första gången kan jag aldrig mer åka 2:a klass, haha. Nej jag skoja. Det var ju inget speciellt egentligen men jag måste säga att det var otroligt skönt att ha större plats och visst var det perfekt att kunna hämta gratis te när man ville.
Resan ner gick bra. Vi försökte få till några fina kort på oss då vi satt på tåget men för allas bästa så tror jag att vi håller dom för oss själva, haha.
Väl framme i Köpenhamn så måste jag erkänna att vi kände oss aningen vilse, det första men det ordnade snart upp sig. Jag gick raka vägen fram till första bästa vagn med röd-pölse och köpte mig en korv. Otroligt gott!
Jag hade laddat redan ifrån morgonen. Jag vet att man kan köpa det här hemma i Sverige också men det är ju något speciellt med att göra det i Danmark. Dom har dessutom väldigt god ketchup!
Så, vi fick tillslut tag i en karta och började traska mot hotellet. Hotellet vi bodde på låg i Nyhavn så ca 1,5km ifrån centralen. Vi gick Ströget upp och bara tittade. Vi checkade in och landade på hotellrummet i typ 5 minuter innan vi gav oss av igen.
Vi ville ju se stan och hade siktet inställt på Paleo-restaurangen.
Vi ville åka metro och vara lite "turistiga". Så det var precis vad vi gjorde. Vi satte oss på en uteservering i solen och tog varsin öl, eller jag tog en cider för att vara exakt. Sedan blev det en tur med metron och en otroligt god lunch a la paleo. Riktigt gott!
Vi handlade lite smått och gott och drog oss sedan tillbaka till hotellet. Det blev en liten dusch och sådär, sedan var det dags att göra oss iordning inför kvällens middag. Vi visste inte vad vi var sugna på så vi gick längs med alla uteserveringar i Nyhavn och hamnade tillslut på en supermysig restaurang där jag såklart valde spettafilé med hemmagjord remouladsås. MUMS.
Mysig kväll och ganska så tidigt hemgång faktiskt. Man blir trött av att gå på stan.
Så hade vi då söndagen framför oss. Den började med den godaste hotellfrukosten jag ätit, någonsin. Tror Mikael är berred att hålla med mig där. Mycket god med andra ord.
Så chechade vi ut men lämnade väskan kvar hos den snälla killen i receptionen och gav oss sedan ut i det otroligt grymma vädret. Solen strålade och det var riktigt gott.
Vi tog en sväng bort till det kungliga palatset och lyckades precis komma dit då det var dags för vaktbyte. Lekte turister och tog lite kort. Måste vara fruktansvärt jobbigt att gå runt i dom där pälsmössorna hela dagarna.
Vi klev in i den stora kyrkan (minns faktiskt inte vad den hette men den var otroligt fin).
Vi promenerade längs med vattnet bort en bit och hoppade sedan på en sån där turistbåt med guide och åkte runt lite i det fina vädret.
Vi hoppade av i Nyhavn igen och haffade oss en plats på en av alla uteserveringar. Solen stekte verkligen och det var fullt med folk. Vi fick tillslut plats på en as bra plats, ett bord för två längs med en husvägg och solen stod rakt på himlen. Perfekt!
Där satt vi och bara njöt, pratade och drack gott i några timmar. Tills vi blev hungriga och hoppade över till uteserveringen bredvid. Det var en italiensk restaurang och det fick bli våran lunch/middag.
Jag ville faktiskt inte åka därifrån, alls. Jag tror att jag blev lite kär i Nyhavn ♥






Kommentarer
Du heter? Anna

Låter helt underbart!

2012-04-04 @ 21:31:44
URL: http://overenskommelsen.blogg.se/

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara lilla jag som ser den)

URL/Har du en blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0