2 recept på raken! - LCHF

Godkväll! Det är lill-lördag så jag tänkte att vi firar det genom att jag lägger upp två recept på raken. 
Jag är helt inne i brödsvängen nu. Blev ju helt överlycklig häromdagen när vi insåg att man faktiskt kan äta bröd, LCHF bröd. För utan alla goda mackor vet jag inte hur jag skulle överleva. Kände ganska snabbt (efter de två veckorna som gått) att frukosten kändes tråkig och likadan. Det var då min smörgåslängtan satte igång, haha. Hur som helst. Jag använder mig mycket av hemsidan lchfrecept.com och tycker den är kanon! Igår provade jag ett bröd där jag följde receptet till punkt och pricka, eller nej nu ljuger jag. Jag bytte ut filmjölk till turkisk yoghurt. 
Här kommer receptet på de:

 

Scones/tekakor

Ingredienser:
4 dl sojamjöl, Risenta (jag använde visst mandelmjöl, köpte sojamjöl först idag)
1 dl pofiber
1,5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
75 gram smör
2 dl filmjölk Turkisk yoghurt
1,5 dl linfrön


Gör så här

Sätt ugnen på 200grader

Blanda alla torringredienser i en bunke och rör om. Skär margarinet i fyrkanter och knåda i margarinet mjölblandningen.

Tillsätt till sist filmjölken och knåda noggrant.

Forma degen till små bullar och lägg på bakplåtspapper eller tryck ut dom till platta tekakor. Grädda i ugnen ca 10min.

Smaklig Måltid!
Jag valde att göra bullar av dessa den här gången. Nästa gång blir det platta tekakor i stället! Men det var hur gott som helst. Vi hade det mysigt med nybakat, en kopp te och tända ljus igårkväll.

 

Idag blir det hamburgare till middag. Det är konstigt nog, eller barnsligt nog en av mina favoriträtter! Så gissa vem som valt maten? 
Jag håller precis just nu på med bröden (bakar dom själv såklart) och receptet på dom får ni här:
Också ifrån lchfrecept.com Har inte testat dom än så ett utlåtande av mig får ni klara er utan!

Hamburgerbröd (Detta är till två börd, jag gjorde det gånger 3)
Ingredienser:
1 ägg
1 dl vatten
1 dl riven ost
1 dl pofiber
1 msk fiberhusk
1/2 tsk bakpulver
salt
sesamfrö

Gör så här
Blanda allt utom sesamfrön
Låt svälla i 20 min
Forma 2 st bullar tryck dit sesamfrö på toppen
Grädda i ugnen 200grader i 20 min.

Hoppas det blir gott! :)


Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara lilla jag som ser den)

URL/Har du en blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0