Mandelbröd - LCHF

Och det här med att baka fortsätter (en lycklig Lina kan inte låta bli att baka i mängder nu när hon har sötningsmedel, som inte tas upp av kroppen, hemma).
Tog nyss ut en liten plåt med Vaniljmuffins ur ugnen, mums vad goda dom blev. Men dom luktade mer än vad dom smakade? Konstigt. Men dom var goda ändå, blev godkänad av Mikael också, då är det bra :)
Tänkte åka hem till min mamma och bjuda henne på nybakade muffins, behöver plantera om en stor solros jag fick i torsdagskväll med, så den överlever ute på våran balkong.
Först måste bara brödet i ugnen bli färdigt. Yes, jag bakar bröd! Ett helt nytt som vi inte provat innan, mandelbröd heter det och bakas i en sån där avlång brödform.
Tänkte lägga upp receptet för er här, så ni som vill kan prova. Tror dock inte jag har så många LCHF-läsare här? än..

Ingredienser:
3 dl mandelmjöl
3/4 dl mixade solrosfrön*
1/4 dl mixade sesamfrön*
3/4 dl pofiber
2 msk sojamjöl
1 msk grahamsmjöl
1/2 tsk fiberhusk
5 ägg
200 g färskost (Phildadelphia)
En nypa salt

*Kan bytas ut mot mandelmjöl, om man inte vill ha solros/sesamsmak.

Gör så här
Sätt ugnen på 150 grader. Dela äggen, och blanda äggulorna med alla ingredienser förutom äggvitorna. Vispa äggvitorna till ett hårt skum med elvisp. Häll i äggulesmeten, och ta några snabba tag med elvispen för att bland allt. Häll över i en smörad (och ev bröad) brödform och strö över t ex za'atar och svart kumminfrön. Grädda i ugnen i ca 30 minuter, och låt brödet stå kvar i eftervärme i ca 10-15 minuter.

Jag mixade aldrig fröna, utan hällde i dom precis som dom är. Valde även att strö över lite solrosfrön på toppen av brödet innan det åkte in i ugnen. Hoppade faktiskt över saltet, eller okej, jag glömdet det!
Brödkrydda har aldrig varit någon favorit hos mig så vi uteslutade helt enkelt den.
Ska strax provsmaka!

Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara lilla jag som ser den)

URL/Har du en blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0