Crunchmüsli - LCHF

Innan jag bäddar ner mig i soffan så tänkte jag lägga upp receptet på min crunch-müsli som jag gjorde förut. Har inte ätit den tillsammans med yogurt än men jag tjuvsmakade innan jag hällde i den i burken och den smakade riktigt gott. Kommer funka fint till mina frukostar framöver.
Receptet hittade jag på en av alla bloggar jag läser men jag valde, som vanligt, att göra om det till mitt egna med en gång. Det skulle vara mörk choklad i müslin ifrån början, hackad i mindre bitar men jag tycker det blir onödiga kolhydrater, så jag hoppade över det. Den chokladen kan man njuta av tillsammans med en kopp te en annan gång istället :)

Crunchmüsli ca 4dl

1½ dl grovt hackade hasselnötter (Jag körde mina en snabbis i mixern)
½ dl pumpakärnor
1½ msk sesamfrön
1½ msk kokosflingor
2 msk kokosfett (jag tog en msk med smak och en msk utan smak)
Knappt 1dl mandelmjöl
Knappt 1 tsk kanel

½ tsk vaniljpulver
Istället för 1½ msk honung valde jag att ringla över lite Avage sirap. (GI-sirap som många kallar den)

Hällde även i ca ½ dl kokos-chips


Rosta hasselnötter, pumpakärnor, sesamfrön och kokosflingor i stekpanna på medelvärme tills kokosen börjar få lite färg. Rör om så att det inte bränns. Häll upp blandningen på fat och torka ur pannan. Ställ sedan tillbaka pannan på medelvärme och häll i kokosfettet och låt smälta. Häll sedan i nötblandningen och mandelmjöl samt kanel, vaniljpulver och avage sirap. Rör om så allt blandas och "crunchas" i ett par minuter.
Häll sedan upp din müsli på ett fat eller en plåt och låt den svalna helt innan du häller i den i en burk.


Detta får bli min frukost imorgon, mums!


Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara lilla jag som ser den)

URL/Har du en blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0