Enkel lunch - LCHF

När vi la om kosten minns jag riktigt hur svårt det var att ersätta potatis, pasta och ris. När det var dags att laga mat fick jag nästan hjärnsläpp varje gång. "Vad fan ska vi ha till?" Så lät det nästan varje gång.
Jag var så otroligt inprintad och van vid att man alltid måste ha något mer än grönsaker till maten.
Så, vi började lite smått med sallad. Det funkar ju alltid. Grönsallad med olika grönsaker i ni vet. Men det höll ju inte så länge. Jag blev lite trött på sallad och var ju tvungen att prova nya saker. Grönsaker på olika sätt och i olika former.
När man berättar att man äter lågkolhydratskost eller LCHF så kommer två frågor med en gång. "Vad äter du till frukost?" och "Vad äter ni istället för pasta och ris?". I början tyckte jag det var svårt att bräda pastan och riset med min lilla grönsallad. Men nu idag är det tvärtom. Nu har jag provat en hel del olika varianter och alternativ och det mesta är helt otroligt gott. Självklart är det lite svårt ibland för man jämför alltid med det "riktiga" alternativet och då har man ganska höga förväntningar. Det går inte att jämföra kolhydratsbomber med lågkolhydratsalternativ. Punkt slut.
Numera älskar jag blomkålsmos, det är helt otroligt gott. Kanske till och med bättre än potatismos! Broccoli i alla former är supergott. Vanlig kokt broccoli, broccoligratäng med lite goda tillbehör, wokad broccoli, jag kan hålla på en stund till.. Såklart en vanlig grönsallad med massa goda grönsaker i, feta ost och någon god dressing. Någonting som jag verkligen fastnat för som är så gott att jag nästan dör varje gång vi äter det är, gräddstekt sambal vitkål. MY GOD vad gott och det funkar till det mesta. Kokt sparris med en klick smör på går också hem. Vi har provat att äta zucchini till köttfärsåsen, den skulle gestalta pasta. Det var absolut gott men vi kände att vi kan klara oss utan den och istället äta några andra, goda grönsaker till. Sedan har jag gjort en medelhavsgratäng med bla aubergine i, det är också supergott. Vi har även provat Sharitaki-nudlar som det heter. Dom kommer från Kina och är nästan helt smaklösa, genomskinliga men har en nudels konsistens. Gott! Men inget märkvärdigt.
Jag är nyfiken på att prova rättika-gratäng. Den är poppis i lchf-världen och ska påminna mycket om potatisgratäng. Den skall provas inom en snar framtid! Nåting annat jag vill prova är den nya, som inte är så ny längre, proteinpastan. Den finnas att beställa på carbzone.se.
Det här är bara några alternativ som jag gillar. Men numera behöver jag inte ens göra dessa alternativen. Ta min lunch idag till exempel. Då tog jag två hamburgare, två ostchips och två enkla tomater. Det blev ju en perfekt lunch! Man behöver inte alltid konstra till det. Det hade ju varit superjobbigt om jag behövt koka pasta eller potatos till lunchen idag tex. Tar ju lång tid!
Jag har läst lite lchf-bloggar och blivit inspirerad här under förmiddagen. Så kul!
Det är inte svårt att lägga om kosten, det är kul. Förresten har jag tappat flera cm runt midjan och magen nu, känns grymt!
Nu skall den där jäkla febern försvinna bara, så kan jag ta tag i grejer på riktigt sen!



Kommentarer
Du heter? Anna

Precis så kände jag innan med och känner det samma so du gör nu =)

Det är helt enkelt underbart! =)

2012-03-08 @ 16:11:30
URL: http://overenskommelsen.blogg.se/
Du heter? Anna

Jag tyckte att man bara fick äta så lite saker, inte varierat. Det är ku för tusan hur varierat som helst :)) tack:) är du krasslig? Upp på hästen igen och köör :))

2012-03-08 @ 17:52:42
URL: http://overenskommelsen.blogg.se/

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara lilla jag som ser den)

URL/Har du en blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0